marți, 8 noiembrie 2011

Inceputurile blogging-ului si ale Web 2.0

In lumea de astazi, cuvinte precum "blog", "LiveJournal" si "Twitter", ne bombardeaza zilnic. Colegii de munca, membrii familiei si prietenii nostrii sunt dornici de a ne oferi adresa lor de blog ca o modalitate de a tine pasul cu ceea ce se intampla cu ei in viata lor de zi cu zi. Devenim rapid o lume de "bloggeri" in care actiunile noastre sunt disponibile pentru a fi vazute de lumea intreaga, prin intermediul sutelor de mii de bytes de informatii cu privire la vietile noastre pe care le inregistram in aplicatii web sau pe retele sociale.

Cum a inceput totul?

In 1998/99 au aparut Open Diary si LiveJournal. Open Diary a fost primul care a recunscut faptul ca exista multi oameni care folosesc software de procesare a cuvintelor pentru a-si crea jurnale online proprii, care la acea vreme era dificil de obtinut si adesea costisitor, la fel cum hosting-ul web era mai scump decat este acum. Tinand cont de aceasta, fondatorul Open Diary, cunoscut ca "TheDiaryMaster", a creat un serviciu pentru care utilizatorii trebuiau sa-si faca un cont, sa-si aleaga un sablon si astfel puteau incepe publicarea de continut online.

In 1999, un serviciu nou a aparut in prim-plan, cu mai multe optiuni disponibile pentru utilizatori, numit LiveJournal. La inceputurile sale, a fost ca un club exclusivist: trebuia sa cunosti pe cineva pentru a obtine o invitatie de inscriere. La un moment dat, oamenii isi vindeau codurile lor de invitatii cu 25-30 $ bucata. LiveJournal a oferit posibilitatea de personalizare a spatiului virtual individual, capacitatea de a incarca fotografii si alte fisiere multi-media, precum si posibilitatea de a avea o lista de prieteni si de a comenta. Cea mai mare atractie a LiveJournal la inceput a fost caracteristica sa de "comunitate", care permitea unui utilizator sa creeze un jurnal de grup in care conversatiile puteau fi purtate intre utilizatori multipli (pana la 500).

Inceputurile Web 2.0

Termenul de Web 2.0 a devenit realitate in 2004, la conventia O'Reilly Mass Media Web 2.0. Ce a ajuns sa insemne acest termen in ziua de azi este cu totul alta poveste. Oamenii au experiente reale prin lumi virtuale, camere de chat bazate pe text, si chiar video-conferinte. Datorita site-urilor de partajare de fisiere si de servicii, oamenii pot impartasi muzica si carti electronice, precum si orice alt tip de fisier media. Experienta Web 2.0 s-a mutat, de asemenea, si pe telefoanele noastre mobile, pe masura ce smartphone-urile Android, iPhone s.a. permit accesul de la distanta la e-mail, site-uri web, stiri, etc. Desigur, odata cu inventarea acestei noi tehnologii, au aparut si noi pericole. In timp ce Web 2.0 a facut viata mai usoara pentru utilizatorii legitimi, a facut-o, de asemenea, mai usoara si pentru cei care v-ar fura informatiile dvs. personale pentru a le utiliza in scopuri proprii. Acest lucru a condus la crearea intimitatii online, a anti-virusurilor si a altor programe de securitate.

Ceea ce vezi este ceea ce primesti

Datorita introducerii lui Web 2.0 si a blogging-ului, internetul devine usor accesibil noilor utilizatori intr-un ritm uimitor. Oricine vrea un website poate plati cativa dolari pentru un nume de domeniu la alegerea lor, iar majoritatea furnizorilor de web hosting au un editor WYSIWYG (what you see is what you get=ceea ce vezi este ceea ce primesti), care nu necesita cunostinte de programare. Pe masura ce timpul trece, internetul pare sa devina tot mai interactiv. Asa ca intr-o buna zi, probabil ca nu va mai fi nevoie sa parasim locuinta noastra pentru a ne desfasura afacerile de zi cu zi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu